De bibliotheek als VVV van Kanaleneiland Utrecht

Buurteam, wegwijzer, Doe Mee Startpunt en sollicitatiespreekuur versterken elkaar in de bibliotheek

Woensdagochtend 12 april. Het is gezellig druk in bibliotheek Kanaleneiland. Buurtteammedewerker Hedwich Hoogcarspel zit op een hoge kruk achter haar tafel in de bibliotheek voor een spreekuur. Met een badge en bordje op de tafel maakt zij aan de bibliotheekbezoekers duidelijk dat zij van Buurtteam Kanaleneiland is, en klaarstaat voor allerlei vragen. Normaal gesproken vinden open spreekuren plaats aan het loket bij het Buurtteam Kanaleneiland. Maar op woensdagochtend zit er ook een buurteammedewerker in de bibliotheek, die rechtstreeks kan doorverwijzen naar het taalspreekuur, het Doe Mee Startpunt voor digitale vragen of de sollicitatietraining die allemaal tegelijk plaatsvinden in de bibliotheek.

VVV van de wijk
Gastvrouw van de bibliotheek Erica van Hall is ook zeer tevreden met de ontwikkelingen binnen de bibliotheek. Zij vindt de samenwerking met het buurtteam, Doe Mee Startpunt, de wegwijzer en het sollicitatiespreekuur op woensdagen er prettig. “Het is mooi dat je de verschillende expertise in een plek in de wijk kunt bundelen. Mijn rol als gastvrouw is om mensen actief op te zoeken. Voor sommige mensen kan het een grote stap zijn om de bibliotheek binnen te komen, dus ik probeer zo gastvrij mogelijk te zijn.

Ik maak even een praatje met ze. Ik probeer bij mensen te achterhalen waar ze voor komen. Dan kom ik erachter dat ze bijvoorbeeld alleen een computervraag hebben, moeten inburgeren, leren omgaan met een tablet of conversatielessen willen. Het is heel divers. Ik ben een soort VVV van de wijk! Je hoeft niet alles zelf te doen, als je maar weet wat er waar gebeurt.

Doe Mee Startpunt
Mensen die willen leren whatsappen, foto’s op hun usb-stick zetten, oefenen met oefenen.nl of met welke (digitale)vraag dan ook, kunnen terecht bij het Doe Mee Startpunt in de bibliotheek. Naast Kanaleneiland, zit ook in de bibliotheek Hoograven, Overvecht en Zuilen een Doe Mee Startpunt. Lisandro Susana, docent bij Digiwijs is altijd aanwezig tijdens het Doe Mee Startpunt. Zijn rol is vooral om mensen te woord te staan die vragen hebben over computers. Ook mensen die als een computercursus volgen, komen extra oefenen tijdens het Doe Mee. “Zij hebben bijvoorbeeld geen eigen computer thuis of vinden het fijn dat er iemand is aan wie ze vragen kunnen stellen”, zegt Lisandro. Regelmatig constateert Lisandro dat er taalproblemen spelen bij de mensen die computerhulp willen. Deze mensen neemt hij dan vaak even apart. “Ik vraag ze dan of ze ooit taalles hebben gevolgd of dit misschien willen doen. Ik probeer ze in ieder geval te motiveren. Ik bijvoorbeeld dat wanneer ze een computercursus willen volgen, de taal heel belangrijk is.” Op de vraag of hij het lastig vindt om het gesprek over taal aan te gaan is Lisandro heel duidelijk. Nee dat vindt hij niet. “Ik vraag nooit naar taal de eerste keer dat ze langskomen. De eerste keer vraag ik vooral waar ze mee zitten. Dan willen ze bijvoorbeeld whatsapp op hun telefoon installeren. Dan doen we dat samen. Veel mensen komen de volgende week weer terug omdat ze hier worden geholpen. Je bouwt een soort band om met deze mensen en dan kun je over taal beginnen. Ik stuur ze door naar Rolien, zij is de wegwijzer hier.”

Wegwijzer voor taalles
Rolien Alphenaar is al jaren vrijwilliger bij het Taalhuis, in de functie van wegwijzer. Rolien helpt mensen met een taalvraag om een taalschool of de meest passende taallessen te vinden. “Ik heb tot nu toe vier mensen op het spreekuur gehad vandaag. Iemand uit China, Italië, maar ook een Nederlander. Deze persoon was hier samen met iemand van het buurtteam. Ook vanuit het UWV worden wel mensen doorverwezen naar mij.” Ook verwijst Rolien wel eens door naar bijvoorbeeld het Doe Mee Startpunt. “ het is fijn dat dit allemaal tegelijk is, want je kunt mensen op deze manier warm overdragen. Mensen ‘verdwijnen’ op deze manier niet”.

 

Locatie

Utrecht