Interview | TaalHeld Lammie Polling aan het woord

‘Tijd, zorg, regelmatige aandacht en energie, dat moet je in het begin zeker investeren in mensen, zodat ze zelfvertrouwen ontwikkelen en misschien later vrijwilliger willen worden’

Lammie Polling uit Borger kreeg 7 september de TaalHeldenprijs in de categorie Taalbegeleider uitgereikt. Ze werkt als sociaal werker voor de gemeente Borger-Odoorn in Drenthe en zet zich in voor de aanpak van laaggeletterdheid. Vanuit haar werk in het dorp Nieuw-Buinen koppelt Lammie taalvrijwilligers aan inburgeraars en autochtonen die hun taal willen verbeteren.

Hoe ben je begonnen met de organisatie van taallessen?
‘In eerste instantie deed je het organiseren van taallessen tussen mijn werk door, maar door samenwerking met onder andere de bibliotheek in Nieuw-Buinen en de medewerking van een docent van het Drenthe College werd het mogelijk een klas met acht mensen te vullen’.

Welke deelnemers komen er op de taalles in Nieuw-Buinen?
‘Mensen zeggen bijvoorbeeld tegen me: ik heb mijn inburgeringscursus gehaald, maar ik mis iemand om mijn Nederlands mee te oefenen. Ik koppel zo iemand dan aan een taalvrijwilliger, zodat ze hun Nederlands kunnen bijhouden. Een ander voorbeeld zijn schipperskinderen. Dit zijn oudere autochtone deelnemers die vroeger naar een internaat gingen waar ze niet goed Nederlands leerden.’

Wat zeg je tegen mensen om ze te motiveren hun taal te verbeteren?
‘Je mag gewoon leren, je hoeft je niet te schamen. Neem ook eens iemand mee naar de taalcursus als je het leuk vindt.’

Kun je een voorbeeld noemen uit jouw dorp van de manier waarop taal mensen verbindt?
‘Sommige mensen leren een taal al doende het beste. In Nieuw-Buinen komt bijvoorbeeld geregeld een groep samen van mensen met verschillende culturele achtergronden die voor elkaar koken. Door het koken leren ze van elkaar de verschillende woorden voor bijvoorbeeld etenswaren en kookgerei.’

Waar ben je trots op?
‘Ik ben trots op de zelfredzaamheid van de mensen in dit dorp: ze hebben zelf het idee dat ze het kunnen oplossen en dat doen ze dan ook. Het mooiste is dat zulke mensen zelf ook trots worden en deze trots geven ze dan weer door aan een nieuwe groep inburgeraars of autochtone mensen die moeite hebben met lezen en schrijven.’

Wat vind jij het leukste in je werkzaamheden als taalbegeleider?
‘Mensen lossen voor zichzelf veel problemen op als de problemen met lezen en schrijven worden opgelost en daar word ik blij van. Als je wilt leren, dan moet je ook durven praten. Van leren word je rijker mens, het maakt mensen gelukkiger. Ik word er blij van als mensen trots op zichzelf zijn na het volgen van taallessen. Als ik in de wijk ben, dan leer ik mensen zelfs in het Nederlands ruziemaken, want ook dat heb je nodig om je te kunnen redden in een taal.’

Wat wil je mensen meegeven die zich willen gaan inzetten voor de aanpak van laaggeletterdheid?
‘Tijd, zorg, regelmatige aandacht en energie, dat moet je in het begin zeker investeren in mensen, zodat ze zelfvertrouwen ontwikkelen en misschien later vrijwilliger voor je willen worden. In onze gemeente is een beleidsplan gemaakt waarin we deze afspraken hebben bestendigd en dat is belangrijk voor de bewustwording van mensen in de gemeente.’

Wilt u meer weten over de uitreiking van de provinciale TaalHeldenprijzen en de andere TaalHelden? Lees dan het persbericht over de uitreiking in Drenthe tijdens de Week van de Alfabetisering.

 

Locatie

Drenthe