Taal voor Thuis in Zeist: “het is ontzettend nodig”

Erica de Heus is onlangs gestopt met werken en zet zich nu in als taalvrijwilliger bij het Taalhuis Zeist. Met haar bestuurlijke achtergrond op het gebied van zorg en welzijn, gaat het thema laaggeletterdheid haar aan het hart. “Goed kunnen lezen en schrijven is de sleutel voor veel problematiek”, geeft Erica aan. Het Taalhuis vroeg haar of zij Taal voor Thuis in Zeist wilde opzetten. Inmiddels draaide deze ouderbetrokkenheidscursus op twee basisscholen in Nederland, en het plan breidt zich uit.

Wanneer beginnen we?

De cursus Taal voor Thuis helpt de betrokkenheid van ouders bij de ontwikkeling van hun kind te vergroten. Zij leren over de (taal)ontwikkeling van hun kind, over activiteiten op school en hoe zij hieraan kunnen bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan het goed kunnen praten met de juf of met je kind over school. En dit is belangrijk, want op veel scholen zijn ouders onvoldoende in staat om hun kind de juiste ondersteuning te geven op het gebied van school en taalontwikkeling van het kind. Erica benaderde drie basisscholen in Zeist om mee te werken aan Taal voor Thuis. Ze werd met open armen ontvangen. “De directeuren hadden gelijk zoiets van: wanneer beginnen we?,” aldus Erica.

Voorwaarden en aanpak

Op basisschool de Koppel en Op Dreef heeft inmiddels een groep de cursus Taal voor Thuis gevolgd. Voor basisschool de Wegwijzer is het wellicht toekomstmuziek, zij zijn eerst een conversatiegroep voor ouders begonnen omdat hier de behoefte lag. Erica legt uit: “De voorwaarden voor de scholen om deel te nemen aan Taal voor Thuis zijn dat de bijeenkomsten plaats moeten vinden op de school, bij voorkeur na het brengen van de kinderen of voor het halen. De school is verantwoordelijk voor de werving van de ouders en natuurlijk de koffie en thee. Het Taalhuis werft en coördineert vrijwilligers die door Stichting Lezen & Schrijven getraind worden en lesmaterialen meekrijgen. Om deelnemers te krijgen, maakten we samen met de eerste basisschool een informatiebrief over Taal voor Thuis. Ook in het Arabisch. Daar kregen we geen respons op. Dus daar leerden we van. Toen hebben we een informatiebijeenkomst gehouden. Daar kwamen elf ouders op af. Uiteindelijk zijn er vijf moeders gestart met de Taal voor Thuis-cursus van twee keer twee bijeenkomsten. Op de tweede basisschool hebben we flyers uitgedeeld voor de informatiebijeenkomst. De directeur stond op het schoolplein te flyeren! Er kwamen dertien ouders op af. Zes van hen namen deel aan een Taal voor Thuis-traject van acht weken en hebben onlangs hun certificaat in ontvangst genomen.”

Wat levert het op?

Beide basisscholen hebben geëxperimenteerd met Taal voor Thuis. Alle twee op een manier die het beste aansloot bij de desbetreffende school. De bijeenkomsten werden gegeven door getrainde vrijwilligers. Erica: “De vrijwilligers die Taal voor Thuis geven zijn hooggekwalificeerd. De vrijwilligers werken alleen of als duo voor de groep. Zij zijn erg enthousiast over deze cursus en zien ook vooral dat dit ontzettend nodig is. Zij merkten ook dat er veel verschil tussen de ouders zit in de groepen. Sommige ouders zijn hoogopgeleide nieuwkomers en sommige moeders zijn zeer laagopgeleid. Als we het bijvoorbeeld hebben over: hoe leert mijn kind lezen? En de ouders zijn zelf analfabeet, ook in eigen taal, dan weet je dat er nog een andere behoefte is. Namelijk leren lezen en schrijven. Wat echt een meerwaarde van Taal voor Thuis is, is dat de ouders kennis en ervaringen kunnen uitwisselen. Zij helpen elkaar echt en leren van elkaar”.

Toekomstdromen

De start van de eerste twee Taal voor Thuis-groepjes en de eerste conversatiegroep op school smaakt naar meer. Erica heeft meer basisscholen aangeschreven en verkent ook de mogelijkheden om Taal voor Thuis bij de bibliotheek, welzijn en misschien zelfs de moskee te geven. “Er zitten nog een paar vrijwilligers op de reservebank, die zijn er klaar voor.” Bij de vraag wanneer Erica tevreden is, antwoordt ze het volgende: “Ik ben tevreden wanneer Taal voor Thuis is opgenomen in de jaarplannen van diverse bassischolen. En wanneer het op een aantal andere plekken in Zeist draait. Bijvoorbeeld de moskee. Hier is het interessant om dit met vaders te doen, want die zien we weinig op de basisscholen. Als we over een jaar op meerdere basisscholen, de moskee en bijvoorbeeld wijkcentra Taal voor Thuis draaien, dan is het een mooi verhaal.”

Heb je ook interesse in Taal voor Thuis bij/via jouw organisatie, school of bedrijf? Neem dan contact op met rayonmidden@lezenenschrijven.nl.

Taal voor Thuis in Zeist: “het is ontzettend nodig”